شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۴

کتابدار کتابخانه شهدای محراب شهرستان هرسین در گفتگو با ماهنامه دنیای زنان؛

همه اقشار جامعه، مخاطب کتابخانه هستند

همه اقشار جامعه، مخاطب کتابخانه هستند

ملیحه حاتمی، نویسنده و کتابدار کتابخانه شــهدای محراب شهرســتان هرســین استان کرمانشاه در گفتگو با ماهنامه «دنیای زنان» گفت: امروزه کتابخانه به یک پایگاه اجتماعی تبدیل شده و اعضا تنها برای مطالعه کتاب به این مکان مراجعه نمی کنند؛ همه اقشار جامعه، مخاطب کتابخانه هستند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه، ملیحه حاتمی، نویسنده و کتابدار کتابخانه شــهدای محراب شهرســتان هرســین استان کرمانشاه و از کتابداران فعال این استان در گفتگو با ماهنامه «دنیای زنان» فعالیت ها و برنامه های یک کتابخانه عمومی و نحوه فعالیت های فرهنگی کتابدار را در اجرای برنامه های ترویجی فرهنگی در بین مخاطبان تشریح کرد.

ملیحــه حاتمــی زرگــران، متولــد ۱۳۶۳ در شهرســتان هرســین اســتان کرمانشــاه اســت. او دارای مــدرک کارشناســی ارشــد عمــران از دانشــگاه رازی اســت. حاتمــی نویســنده اســت و ســه اثــر چاپــی بــا عناویــن «پهلــوان شــهر آفتــاب: زندگینامــه شــهید مســعود دارابــی»، «ســکوت پشــت شیشــه» و «علــی تنهــا فرزنــد کعبــه» دارد. او که هم اکنون کتابدار کتابخانه شــهدای محراب شهرســتان هرســین در اســتان کرمانشــاه اســت، در ســال ۱۴۰۱ کتابدار برگزیده کشــور در بخش ترویجی – فرهنگی شــد. وی در همــان ســال، بــه عنــوان مســئول نمونــه کتابخانــه انتخــاب شــد. کتابخانــه محــل فعالیــت حاتمــی، محلــی بــرای رخ دادن رویدادهــای فرهنگــی اســت. او از جملــه بانوانــی اســت کــه ضمــن مدیریــت امــور خانــه، نقــش اجتماعــی خــود را نیــز بــه خوبــی ایفــا می کنــد. گفتگــوی صمیمــی مــا بــا ملیحــه حاتمــی زرگــران را در ادامــه بخوانید.

همه اقشار جامعه، مخاطب کتابخانه هستند

سلام لطفا کمی از خودتان بگویید.

سلام از این که میهمان شما هستم بی اندازه خوشحالم. من ملیحه حاتمی زرگران هستم. متولد اسفند سال ۱۳۶۳ در هرسین از سال ۱۳۹۷ وارد خانواده بزرگ کتابداران ایران شدم و تا به امروز در کتابخانه مشغول فعالیت هستم. البته در این سال ها در کنار تحصیل، تلاش کردم تا در حوزه فرهنگی فعالیت بیشتری داشته باشم. از این جهت تاکنون سه کتاب و چند مقاله نوشته ام.

چه خوب! درباره کتاب هایتان بگویید.

من سه اثر چاپی دارم. اولین اثر به نام «پهلوان شهر آفتاب» زندگینامه شهید مســعود دارابی قهرمان کشــتی کشور و از شهدای دفاع مقدس شهرستان  هرسین است. شهر آفتاب از کلمه هر به معنی آفتاب و سین به معنی شهر اقتباس شده است. کتاب دوم مجموعه داستان کوتاه با عنوان «سکوت پشت شیشه» است. این مجموعه، داستان های کوتاه برگزیده شده در جشنواره های کشــوری و اســتانی با موضوع شهدا، آسیب های اجتماعی و... است. اثر ســوم، مناســب رده سنی کودک است که با عنوان «علی تنها فرزند کعبه» منتشر شده است.  

فعالیت هــای شــما در کتابخانــه بیشــتر در چــه حــوزه هایی اســت و مخاطب شما چه کسانی هستند؟

همه اقشــار جامعه، مخاطب کتابخانه هســتند و برنامه های متعدد و متنوعی برای تمامی اقشار در نظر گرفته شده است. اما در رابطه با حوزه فعالیت بنده، از ســال ۹۷ که وارد کتابخانه شــدم، با ســه گروه مخاطب بیشترین تعامل را داشته ام: مخاطب کودک، مخاطب نوجوان و بانوان خانه دار. ارتباط من با بانوان به واسطه فعالیتم به عنوان مشاور امور بانوان فرماندار و مسئول کانون فرهنگی- اجتماعی بانوان فرمانداری شهرستان هرسین، از سال ۱۳۹۹ بیشتر و عمیق تر شد. در کتابخانه، تلاش کردیم با برگزاری جلسات متعدد، زمینه انس هرچه بیشــتر این گروه را با کتابخانه فراهم کنیم. آموزش قصه گویی برای مادران خانه دار، حضور در بین زنان روســتایی و عشــایری و توزیع نشریات مرتبط با خانــواده و بانــوان در بیــن آنها، برگزاری برنامه هــای فرهنگی در محلات کم برخوردار شهرســتان هرسین، اجرای برنامه ها و طرح های آموزشی برای زنان خانه دار و ... بخشی از فعالیت هایی است که در کتابخانه محل فعالیت من انجام شده است. همه این اقدامات با محوریت کتاب بوده است. این فعالیت ها در راستای توانمند ساختن بانوان برای انجام امور اجتماعی خود است.

 آیــا در کتابخانــه شــما، فعالیت هــای فرهنگــی بــرای مخاطــب جوان و نوجوان، به ویژه بانوان صورت می گیرد؟

 بله. تعامل مثبت با دختران جوان و نوجوان در کتابخانه، از اهداف مهم من و همکارانم است. کار فرهنگی تاثیری تدریجی اما عمیق دارد. البته ما در کتابخانه منتظر نمی مانیم تا اعضا به کتابخانه مراجعه کنند، بلکه خودمان پیش قدم می شویم و کتاب را به دست آن ها می رسانیم. حضور در دبیرستان های دخترانــه و معرفــی کتاب و کتابخانه، برگزاری نشســت های کتابخوان و مطالعاتی، برپایی کارگاه های آســیب های اجتماعی و... باعث شده دختران نوجوان و جوان، نســبت به عضویت و فعالیت در کتابخانه، تمایل بیشتری نشان بدهند.

به نظر شما کتابخانه در زندگی اجتماعی چه جایگاهی دارد؟

اساسا امروزه کتابخانه به یک پایگاه اجتماعی تبدیل شده و اعضا تنها برای مطالعه کتاب به این مکان مراجعه نمی کنند، بلکه برگزاری برنامه های متعدد فرهنگی و آموزشــی، موجب شــده تا مراجعین نگاه متفاوتی به کتابخانه داشته باشند. حدوداً دو سال پیش، طرحی با عنوان «خانواده من» در کتابخانه اجرا کردیم که همین رویکرد را دنبال می کرد. هدف اصلی این طرح، تلاش برای کاهش آسیب های اجتماعی با محوریت خانواده و به کمک ترویج مطالعه و فعالیت های فرهنگی کتاب محور بود. از طرف دیگر، نقش مادر در خانواده، نقشی بی بدیل است و توجه همکاران من در نهاد کتابخانه های عمومی کشور به این جایگاه موجب شده تا برنامه هایی با محوریت مادران این ســرزمین در کتابخانه ها طراحی و اجرا شود. از آنجا که خانواده نقشی کانونی در جامعه دارد، مادران به عنوان ستون اصلی خانواده می توانند در جامعه بسیار اثرگذار باشند. این را هم اضافه کنم که حضور مادران در کتابخانه منجر به حضور ســایر اعضای خانواده در این مکان فرهنگی شده است.

برای بانوانی که ساکن روستا هستند هم برنامه ای دارید؟

بله. همانطور که می دانید بیش از ۷۰۰ باب کتابخانه در سراســر کشــور، در مناطق روستایی استقرار دارد. علاوه بر این، چندین دستگاه کتابخانه سیار نیز همه روزه به روستاها مراجعه می کنند. نهاد کتابخانه های عمومی کشور برای روستائیان و عشایر عزیز هم وطن، برنامه های متنوعی دارد. یکی از این برنامه ها، طرح «طعم کتاب با عشــایر» اســت. حضور در بین خانواده های روستایی و عشایر و توزیع کتاب و نشریات و برگزاری برنامه های فرهنگی و آموزشــی در مســجد یا مدرسه روستا، از دیگر فعالیت های ما است. مثلا در روستای چشمه کبود واقع در ۳۵ کیلومتری شهرستان هرسین، با همکاری دو معلم دلسوز فعالیت های خوبی انجام دادیم که مورد استقبال بانوان روستا نیز قرار گرفت. از جمله این اقدامات، تشکیل یک کتابخانه کوچک در مدرسه بود که حس خیلی خوبی از تشکیل آن دارم.

از شما بابت این گفتگو تشکر می کنم و برایتان آروزی موفقیت دارم.

همه اقشار جامعه، مخاطب کتابخانه هستند

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
8 + 5 =